• Belief, truth, and the enigma of error. 

      Solberg, Mariann (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2006-10-13)
      The thesis discusses problems related to the American Philosopher Donald Davidson’s (1917-2003) views upon beliefs, truth and error. Underlying questions are; what are the basic conditions for knowledge? What are the prerequisites for understanding other human beings? What are the conditions for emergence of beliefs that can be true or false? The thesis focuses on the role that our inherited ...
    • Concluding remarks 

      Mathiasen, Helle; Solberg, Mariann (Chapter; Bokkapittel, 2015)
      At the beginning of this book we asked: “How can universities educate students through net-based education and at the same time facilitate Academic Bildung?” Both from a society perspective, an institutional perspective, and a pedagogical and didactical perspective, we have discussed the question and we also here suggest some new questions.
    • Dannelse i nord. Pedagogisk-filosofiske refleksjoner om sted, kunnskap, danning og skole 

      Solberg, Mariann (Chapter; Bokkapittel, 2021)
      Vi må anta at det å høre hjemme et sted, har en betydning for opplevelsen av å være til. Hvilken forskjell kan det gjøre at det er i nord man er hjemme? Hva vil det si å dannes til menneske i nord?
    • Educating the Citizen of Academia Online? 

      Solberg, Mariann (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2011)
      The Arctic is a vast, sparsely populated area. The demographic situation points to online distance education as a solution to support lifelong learning and to build competence in the region. An overall aim of all university education is what Hans Georg Gadamer calls Bildung, what we in Norwegian call dannelse and what Richard Rorty has called edification. A first problem to be addressed here is that ...
    • "Forklaringstyper" 

      Solberg, Mariann (Chapter; Bokkapittel, 2014)
      Når vi spør ”hvorfor det?” spør vi etter grunner eller årsaker til at noe er som det er. Da ønsker vi en forklaring. Det er ikke alle svar på et hvorfor-spørsmål som vil tilfredsstille den som spør. Dette har mange grunner. Det kommer an på den som spør, det kommer an på det svaret som kan gis ut fra naturen til det saken dreier seg om, og det kommer an på våre muligheter for å gi fullstendige ...
    • "Innføring i logikk" 

      Solberg, Mariann (Chapter; Bokkapittel, 2014)
      Når vi til daglig snakker om logikk, er det gjerne fordi vi vil si noe om hva som er rimelige antakelser, sannsynlige sammenhenger eller normal praksis. Det er logisk at glasset står på høyre side av kuverten når de fleste av oss er høyrehendt og det er logisk at glatt føre var årsaken til at bilen kjørte utfor veien. I formal logikk dreier det seg ikke om å vurdere sannsynlighet eller rimelighet. ...
    • Introduction 

      Fossland, Trine; Helle, Mathiasen; Solberg, Mariann (Chapter; Bokkapittel, 2015)
      Massification, marked orientation, standardisation and digitalisation are some of the reform elements in higher education that may potentially affect the development of the individual student in a negative way. For us this has caused a concern for student development and learning in net-based education. This book is the result of two years of work in a Scandinavian research group with a common ...
    • On Academic Bildung in Higher Education: A Scandinavian approach 

      Solberg, Mariann; Hansen, Finn Thorbjørn (Chapter; Bokkapittel, 2015)
      Are there specific qualities or traits of a Scandinavian concept of Academic Bildung to be found in higher education in the Scandinavian countries today? If there are, can and should we expect to find such traits in students going through net-based education? <p> <p>In this chapter we discuss what Academic Bildung is and should be in general, and what it is or has a potential to be, in higher ...
    • Pedagogical considerations:A New discourse based on Academic Bildung 

      Solberg, Mariann; Grepperud, Gunnar; Hansen, Finn Torbjørn (Chapter; Bokkapittel, 2015)
      Let us start by summing up some of the important assumptions and conclusions from the theoretical chapter concerning the concept of Academic Bildung. And then let us see how we can – now inspired by the different cases of teaching and learning in net-based higher education – rethink net-based higher education through a new discourse based on a Scandinavian conception of Academic Bildung.
    • Samtale og sannhet hos Gadamer og Rorty 

      Solberg, Mariann (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2000)
      I dette paperet vil jeg ta for meg Hans-Georg Gadamers filosofiske hermeneutikk, og se den i forhold til Richard Rortys utlegning av hermeneutikken som “edification”. Dette gjør jeg ved å først ta for meg noen trekk ved Gadamers prosjekt slik det framstår i Warheit und Metode, og deretter vil jeg se på den bruk som Rorty gjør av Gadamers hermeneutikk slik det kommer til uttrykk i Philosophy and ...
    • "Testing av hypoteser" 

      Solberg, Mariann (Chapter; Bokkapittel, 2014)
      En hypotese er en antakelse, noe vi ikke vet om er sant eller usant, men som likevel har form av en påstand. Hypoteser inngår i vitenskapelige teorier. Det vi er ute etter å få vite når vi tester hypoteser er om det som hypotesen påstår er sant eller usant. Da må vi finne fram til testbare konsekvenser av hypotesen. For å finne ut om konsekvensene av hypotesen stemmer må vi undersøke virkeligheten. ...
    • Tromsøvarianten - erfaringer med en filosofisk arbeidsform. 

      Lia, Kjell; Meløe, Jakob; Overrein, Arne; Solberg, Mariann (Book; Bok, 1997)
      Artikler i anledning 25-års jubileet for examen philosophicum i Tromsø. <br><br>Da Universitetet i Tromsø mottok sitt aller første kull av studenter, 1. september 1972, var det allerede bestemt at det alt vesentlige av studentenes første semester skulle være viet arbeidet med examen philosophicum. 25 år etter at de første ex.phil.-studentene ved Universitetet i Tromsø kunne gå på forelesninger og ...
    • Velvillighetsprinsippets epistemiske status 

      Solberg, Mariann (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2004)
    • Vitenskapelig ansattes refleksjoner om utvikling av egen undervisning 

      Sandvoll, Ragnhild; Dørum, Kine; Solberg, Mariann (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017)
      I denne studien utforsket vi et utvalg «Min undervisningsfilosofi»-tekster for å søke svar på hva vitenskapelig ansatte trekker frem når de reflekterer over egen undervisning. Arbeidet tok utgangspunkt i idéen om at for å utvikle og øke kvaliteten på sin undervisning er det nødvendig at vitenskapelig ansatte for det første tilegner seg teoretisk kunnskap om undervisning og læring (Handal, 2006), ...
    • "Vitenskapelig utvikling og fremskritt" 

      Solberg, Mariann (Chapter; Bokkapittel, 2014)
      Den kritiske rasjonalismen utviklet av Popper går imot relativisme og skeptisisme. Likevel er han opptatt av å vise at vi aldri kan bevise at det vi påstår er sant. Derimot, sier Popper, så kan vi bevise at noe er usant. Dette poenget fikk stor betydning for Poppers syn på vitenskapelig utvikling og fremskritt. Den amerikanske vitenskapsfilosofen Thomas Kuhns første bok het “Vitenskapelige revolusjoners ...